THE NEW YORK TIMES, MONDAY, MAY 14, 2007

'MEDIA

1

TAccused of Plagtarzsm, Magazine Withdraws Issue

After being accused by Radar maga-
zine of stealing an article, the Chilean
magazine Cosas said it had been hood-
winked by a reporter and had w1thdrawn
the issue from newsstands.

Radar’s March/April issue cover arti-

_cle, “Toxic Bachelors,” depicted celebri-
ties as cads; an article in the April issue
of Cosas, “Solteros Toxicos,” featured the
same celebrities behaving boorishly and
included what appeared to be direct
translations from Radar’s article.

~The Cosas article was published under
the byline Manuel Santelices. :

In a letter to Radar dated May 8, Carlos

Alberto Reyes, a Chilean lawyer repre-
senting Cosas, said that Mr. Santelices
“did not warn of any similarity of his work
with other publications.”

He added that since the journalist had
contributed reliably to the magazine for
more than 25 years, “we did not doubt that
‘his work fully responded to the upright
norms always practiced by Cosas.” The
magazine was willing to pay Radar the
market price for the artlcle Mr. Reyes
wrote.

Four days afte,r Mr. Reyes faxed his let-
teI:, Mr. Santelices was still listed on the

Cosas Web site as its New York corre-
spondent. Neither the magazine’s execu-
tive editor, Moénica Comandari Kaiser,
nor Mr. Reyes returned calls seeking
comment about the status of Mr. San-
telices, who does not have a published
New York number.

Radar’s editor, Maer Roshan, said he
was satisfied that the situation “has come
to an amicable end.” '

Other letters to Radar concerning the
“Toxic Bachelors” article have been less
amicable.

Lawyers representing two of the bache-
lors in the article, the talk-show "host
Charlie Rose, and Revlon’s chairman,
Ronald O. Perelman, sent Radar a letter
detailing grievances, according to Scott P. -
McBride, a Chicago lawyer who repre-
sents Radar. .

The letter from Mr. Rose s Iawyer Da-
vid Boies, is reprinted in the current May/
June issue. In the letter, Mr. Boies de-
mands a retraction for inaccuracies, par-
ticularly a claim that Mr. Rose fondled
another man’s wife. An editors’ note said
the magazine had double-checked its
source and would not retract the passage. .

ADAM ANDREW NEWMAN




